Ľubomíra z Prešova sa pýta: „Ako sa môžem brániť, ak advokát protistrany na mňa útočí, osočuje ma, vymýšľa si a štve protistranu proti mne?

MONIKA BRUNOVÁ odpovedá:

„Advokát je pri výkone svojej funkcie povinný dodržiavať morálne a pracovné povinnosti, ktoré mu určuje Advokátsky poriadok nielen voči svojmu klientovi a súdom alebo iným orgánom, ale aj voči ostatnej verejnosti.

Možnosťou obrany pri neslušnom správaní advokáta, ktorým porušuje morálno-etické pravidlá profesionálneho správania sa, je podanie sťažnosti na Slovenskú advokátsku komoru. Slovenská advokátska komora má v zmysle vnútorných predpisov povinnosť zaoberať sa takouto sťažnosťou a o postupe jej vybavenia sťažovateľa informovať.

Sťažnostné konanie je upravené Disciplinárnym poriadkom, ktorý určuje, že toto konanie sa začína dňom doručenia sťažnosti s uvedením mena advokáta, proti ktorému sťažnosť smeruje a s uvedením mena sťažovateľa. Je dôležité uviesť aj meno sťažovateľa (Vaše meno), pretože na anonymné sťažnosti Slovenská advokátska komora neprihliada.

Slovenská advokátska komora má zriadené oddelenie sťažností, ktoré tieto sťažnosti prijíma a takisto úlohou tohto oddelenia je informovať sťažovateľa o postupe vybavovania sťažnosti. Oddelenie sťažností Vás môže ďalej kontaktovať za účelom vyjadrenia sa alebo poskytnutia podkladov, na základe ktorých dôjde k riadnemu prešetreniu sťažnosti.

V prípade, že dôjde k zisteniu, že advokát sa dopustil disciplinárneho previnenia (správania, uvedeného v sťažnosti), revízna komisia podá návrh na začatie disciplinárneho konania a o podaní návrhu bude informovať aj sťažovateľa.

Advokátovi môže byť v disciplinárnom konaní uložené disciplinárne opatrenie, pri ktorom sa bude skúmať, či došlo zo strany advokáta k zníženiu dôstojnosti advokácie. V tomto prípade sa bude prihliadať aj na skutočnosť, že advokát porušil povinnosti vyplývajúce z profesijnej etiky a že následkom jeho disciplinárneho previnenia mohlo  byť zavádzanie alebo klamlivé konanie vo vzťahu ku tretím osobám.

Klienti môžu kontrolovať prácu svojho advokáta a podávať sťažnosti v prípade podozrenia z  pochybenia pri výkone advokácie revíznej komisii Slovenskej advokátskej komory telefonicky alebo osobne každú stredu na Kolárskej ul. č. 4 v Bratislave.

Krajným riešením v takejto situácii môže byť podanie trestného oznámenia na advokáta, pre podozrenie zo spáchania trestného činu ohovárania podľa § 373 zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, v prípade preukázania ktorého je osoba potrestaná za to, že oznámi o inom nepravdivý údaj, ktorý je značnou mierou spôsobilý ohroziť jeho vážnosť u spoluobčanov, poškodiť ho v zamestnaní, v podnikaní, narušiť jeho rodinné vzťahy alebo spôsobiť inú vážnu ujmu. “

Štefan z Bratislavy poslal otázku: „Môže advokát, ktorý pri rozvode zastupoval moju prvú manželku zastupovať neskôr moju priateľku, s ktorou mám dieťa?“

MONIKA BRUNOVÁ: „V § 21 zákona č. 583/2003 Z. z. o advokácii v znení neskorších predpisov sú taxatívne (výslovne) uvedené dôvody, kedy je advokát povinný odmietnuť žiadateľovi poskytnutie právnych služieb.  V tomto prípade sa pod pojmom poskytnutia právnych služieb rozumie nie len právne zastúpenie, ale aj poskytnutie právnej rady. Z dôvodov uvedených v tomto ustanovení je už vopred zrejmé, že advokát by si nemohol riadne plniť svoje povinnosti, ktoré mu vyplývajú z Advokátskeho poriadku.

V prípade, že advokát disponuje informáciou, ktorú nadobudol o inom klientovi alebo o bývalom klientovi, a takáto informácia by mohla toho, kto o poskytnutie právnych služieb žiada neoprávnene zvýhodniť, je povinný odmietnuť poskytnutie právnych služieb. Advokát nemôže prevziať vec nového klienta, ak je tu riziko porušenie dôvery, ktorú advokátovi zveril bývalý klient, alebo ak informácie, ktoré má advokát o záležitostiach bývalého klienta, by pre nového klienta znamenali nepatričnú výhodu. Pod pojmom informácia je v tomto prípade potrebné rozumieť akúkoľvek informáciu, ktorá musí byť spôsobilá nového klienta neoprávnene zvýhodniť, ak by sa ju nový klient dozvedel od advokáta alebo aj len v dôsledku toho, že na jej obsah by mohol brať advokát zreteľ pri poskytovaní právnych služieb novému klientovi.

Klientom alebo bývalým klientom sa na účely tohto ustanovenia rozumie osoba, ktorej advokát v minulosti poskytol právne služby alebo jej takéto právne služby poskytuje, pričom nie je podstatné, či existuje písomná zmluva o poskytovaní právnych služieb.

Advokát je pri výkone svojej činnosti povinný zachovávať mlčanlivosť o všetkých skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel v súvislosti s výkonom advokácie, to znamená, že advokát by nemal vyzradiť obsah skorších informácií od skoršieho klienta žiadnej osobe, a teda ani novému klientovi, ale podstatou tohto ustanovenia je, že advokát danou informáciou disponuje, pričom ju nemusí ani novému klientovi vyzradiť, ale vedomosť o jej obsahu môže ovplyvniť advokáta pri poskytovaní právnych služieb novému klientovi a tým ho zvýhodniť neoprávneným spôsobom.

V prípade, že by  advokát a nový klient už mali uzatvorenú zmluvu o poskytovaní právnych služieb, je advokát povinný od tejto zmluvy odstúpiť bez zbytočného odkladu, ak zistil dôvody, ktoré sú ustanovené v § 21 zákona č. 583/2003 Z. z. o advokácii v znení neskorších predpisov, medzi ktoré patrí aj disponovanie informáciou od skoršieho klienta, ktorá by mohla zvýhodniť nového klienta.

Ak advokát odstúpi od zmluvy o poskytovaní právnych služieb z dôvodu, že disponuje informáciou o klientovi alebo bývalom klientovi, a takáto informácia by mohla neoprávnene zvýhodniť nového klienta, zmluva o poskytovaní právnych služieb zaniká okamžite, a to doručením odstúpenia od zmluvy klientovi.

Etický kódex advokátov v Európskej únii určuje, že advokát je povinný vypovedať plnú moc všetkým klientom, medzi ktorými vznikol konflikt záujmov a rovnako tak v prípade, ak existuje riziko porušenia jeho dôvery alebo narušenia jeho nezávislosti.

Advokáti, ktorí spolupracujú s Radou pre práva dieťaťa, sú garanciou férového prístupu. A vďaka spolupráci s Radou dokážu využívať multidisciplinárne kolektívne skúsenosti, ktoré sú predpokladom efektívnejšej právnej pomoci. Kontakt: monika@pravadeti.sk alebo info@pravadeti.sk.